Werkveld

Kleuterleidster – Basisonderwijs


Als pas afgestudeerde leerkracht was ik helemaal klaar om het werkveld te betreden. In de opleiding maakten we kennis met vele aspecten van zorg en hoe te kijken naar kleuters  en jonge kinderen.
Helemaal klaar voor het werkveld… dacht ik …

Na inmiddels 13 jaar ervaring voor de klas bleek dat ik op dat moment nog zeer weinig wist van kleuters die echt specifieke zorgen nodig hadden. We hadden  immers allemaal gehoord van ADHD, autisme en een heel spectrum aan moeilijkheden en uitdagingen.

Eens voor de klas bleek toch dat we vooral het stereotype beeld hadden bekeken. Ook belangrijk, maar hoe pik je de signalen op als je er te weinig weet van hebt? Waar kijk je naar als je niet weet wat je precies moet zien?

En vooral… wat daarna?

Dan blijkt dat je nu als leerkracht toch vooral zelf op zoek moet gaan naar informatie en je in je pedagogische aanpak sterk moet laten ondersteunen door zorgcoördinatoren, kinderpsychologen en kinderpsychiaters.

Er is naar mijn inzien een hele grote nood aan een betere basiskennis. Zo kunnen leerkrachten signalen sneller oppikken en kinderen beter en efficiënter geholpen worden.

En als mama van een kind met extra zorgen voeg ik er graag aan toe: Alles valt en staat met een juf die net dat tikkeltje extra doet voor je kind en af en toe eens buiten de lijnen kleurt om het je kind toch weer wat makkelijker te maken. Een leerkracht de weg rechtdoor bereikt door af en toe eens een flinke bocht te nemen en ondanks alles blijft geloven in de talenten van je kind! Want hoe moeilijk ze het ons soms ook maken, het zijn stuk voor stuk pure, eerlijke kinderen boordevol mooie eigenschappen!